Skolens kultur specialtilbud

header-stripes-illustration

Skolens kultur og strategi handler om, hvordan jeres politikker og strategier samt jeres værdier, omgangsformer og arbejdet med skolens læringsmiljø understøtter arbejdet med SSF’s mål om demokratisk dannelse, en bred og positiv tilgang til sundhed og trivsel samt mangfoldighed i forhold til køn, krop og seksualitet.

 

Værdier

Alle skoler er forpligtet på at have et værdiregelsæt. Jeres værdiregelsæt fungerer som pejlemærke for, hvad I anser som god adfærd på skolen, og det sætter retning for den måde, I på skolen arbejder med at skabe et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever.

SSF har fokus på værdier om mangfoldighed, ligeværd, elevdeltagelse, sundhed og trivsel, og dette må afspejles i skolens værdier og retningslinjer, hvis eleverne skal opleve helhed og sammenhæng i skolens hverdag.

Derfor har jeres skoles værdier, og den måde I arbejder med at realisere værdierne på i alle pædagogiske aktiviteter og i uformelle læringssituationer på skolen betydning for jeres arbejde med sundhed, trivsel, krop, køn og seksualitet.

Kriterier og redskaber

En strategi for SSF er en ramme for, hvordan I arbejder mere systematisk med trivsel, sundhed, køn, krop og seksualitet på skolen. På mange specialskoler fylder disse tematikker meget i det pædagogiske arbejde, og mange lærere og pædagoger oplever at mangle retningslinjer. En strategi kan se ud på mange måder, og der kan fx indgå en plan for efter- videreuddannelse af det pædagogiske personale, at der udpeges en SSF-tovholder eller ressourceperson på skolen, som fx spiller en særlig rolle i at sparre med kollegaer, forældresamtaler og undervisningsforløb. Der kan også indgå en seksualpolitik med retningslinjer i forhold til fx sprogbrug, grænseoverskridende adfærd, seksualvejledning m.v.

Redskaber

En positiv tilgang til
køn, krop og seksualitet

Et positivt og mangfoldigt sundheds- og seksualitetssyn betyder, at sundhed og seksualitet kan se ud på mange forskellige måder, og alle elever bliver mødt positivt og anerkendende uanset køn, seksualitet, familiebaggrund, etnicitet m.v. Det betyder også, at I arbejder med sundhed og seksualitet på en måde, hvor eleverne selv kan tage stilling til, hvad sundhed og seksualitet er for dem, og med fokus på at fremme trivsel, glæde, lyst og det gode liv frem for forbud, påbud og risikofaktorer.

Redskaber

Det brede, positive sundhedssyn i praksis 

Et godt samarbejde med hjemmet er vigtigt, da det kan være med til at fremme elevernes trivsel og sundhed. Det er vigtigt, både når der er bekymringer eller udfordringer i forhold til en enkelt elev, og når der er en udfordring med kulturel i en elevgruppe eller klasse. Særligt samtaler om seksualitet, seksuel adfærd, køn, kønsidentitet, krop, hygiejne m.v. kan være svære, og mange forældre kan, af vidt forskellige årsager, opleve det som grænseoverskridende eller ubehageligt at tale om. Det kan derfor være en god idé at sætte en meget tydelig ramme for samtalerne, og åbne for disse emner når der ikke er et problem. På den måde er det nemmere at tage det op, hvis der opstår et problem senere.

Redskaber

Dialogkort til
skole-hjem-samarbejde

Fysiske rammer

Skolens fysiske rammer har stor betydning for arbejdet med at opfylde formålet med SSF. Hvis arbejder med SSF skal bidrage til at fremme ligeværd og styrke elevernes viden om rettigheder og mangfoldighed, er det afgørende, at skolens samlede læringsmiljø også afspejler værdier om ligeværd, tilgængelighed og anerkendelse af rettigheder, så skolen opleves som et anerkendende, inkluderende og trygt sted for alle elever. Det stiller krav til skolens fysiske rammer, der skal være trygge og tilgængelige for alle elever.

Kriterier og redskaber

At vise mangfoldighed i forhold til fx krop, funktionalitet, køn, seksualitet og familieformer betyder, at I kontinuerligt har fokus på, at alle elever ser sig selv og deres eget liv repræsenteret i skolens fysiske læringsmiljø og i de undervisningsmaterialer, I benytter i skolens undervisning.

Redskaber

Dialogøvelse – Et trygt og mangfoldigt læringsmiljø

Alle har ret til at føle sig trygge i skolen. For jer som skole betyder det, at I skal have et systematisk fokus på, hvordan I forebygger og håndterer mobning, diskrimination og krænkelser, samt hvordan I fremmer ligeværd og trygge relationer. Det betyder også, at I undersøger skolens fysiske rammer sammen med eleverne ud fra et mål om mest mulig tryghed og tilgængelighed for alle elever. Og at I handler på det, hvis der er områder på skolen, som ikke er trygge og tilgængelige for alle elever.

Redskaber

Trygheds- og
tilgængelighedsvandringFysiske rammer

Skolens fysiske rum er både undervisningsrum, gangarealer, legeplads, SFO, sanserum m.v. At skolens rum er indrettet, så alle kan være med, betyder at elevernes forskellige psykiske og kropslige behov aktivt er indtænkt i rummenes indretning og muligheder. Er der fx mulighed for afskærmning, for hjælpeværktøjer, en-til-en kontakt med en voksen, fysisk udfoldelse m.v.? Det er vigtigt, at I inddrager både elevernes og forældrenes perspektiver i dette.

Redskaber

Skolens
fysiske rammer

Jeres skoles værdier og retningslinjer for god adfærd sætter rammerne for skolens kultur, sprog og adfærd i relation til køn, krop, seksualitet og familieliv. Den måde retningslinjerne kommer til udtryk på, udgør en væsentlig del af elevernes læring, sundhed og trivsel omkring disse temaer.

For at understøtte SSF’s rettighedsbaserede og mangfoldige tilgang til køn, krop, seksualitet og familieliv er det derfor vigtigt, at I arbejder med den tone og jargon, der kan være både eleverne imellem og blandt de voksne. Det drejer sig i særlig grad om at understøtte fælles retningslinjer og tilgange til forebyggelse og håndtering af grænseoverskridende og/eller nedgørende sprog og adfærd, og det drejer sig om, at I som voksne løbende forholder jer til, om I ubevidst selv er med til at producere eller reproducere normer i forhold til køn, krop, seksualitet og familie, som kan have betydning for jeres elevers trivsel og sundhed.

Kriterier og redskaber

Den måde, I som voksne på skolen bruger sproget på, og den måde, I taler om køn, krop, seksualitet og familieliv på, har stor betydning for, om alle elever føler sig anerkendt og inkluderet. Jeres egne normer om køn, krop, seksualitet og familieliv og den måde, disse normer bevidst og ubevidst kommer til udtryk på i jeres sprog og handling, kan også have betydning for såvel elevernes trivsel som deres måde at forstå køn, krop og seksualitet på.

Redskaber

En positiv tilgang til
køn, krop og seksualitet

Grænseoverskridende sprog og adfærd kan fx være en seksualiseret tone, uønskede berøringer, kommentering på andre eleveres kroppe eller lignende, som skaber en utryg stemning. Det kan også være seksualiseret adfærd såsom onani i det offentlige rum. Elever der har en adfærd som opleves som grænseoverskridende for andre, skal have hjælp til at korrigere den uden at eleven føler sig udskammet. Det kan fx være vejledning i, hvilke rum det er ok at onanere i (fx derhjemme, på sit eget værelse eller lignende).

Redskaber

Håndtering af nedgørende sprog og handlinger

Nedgørende sprog og adfærd er stigmatiserende måder at omtale, tale til eller behandle andre mennesker på. I kan bruge skolens regler og retningslinjer til at skabe en kultur, hvor nedgørende og stigmatiserende sprog og handlinger ikke bliver tolereret, og til at understøtte en respektfuld omgangsform, hvor alle elever kan føle sig trygge og anerkendte.

Redskaber

Dialogredskab om kønsbevidst pædagogik fra Børns Vilkår

Mine favoritter

Online Kommunikation

Målgruppe

Fag

Type

Tema

Del favoritter på mail

Tag dine favoritter med dig. Send dine favoritmaterialer til din mail eller en kollega.

Med døden til følge af Lars Daneskov

Tema: Familieliv, identitet, relationer og følelser
Målgruppe: Mellemtrin og udskoling

Den døde drengs værelse ligger på første sal for enden ad gangen. Når Liva har venner på besøg, er det altid det, de vil se.

Det var der, hendes storebror Victor boede, og bag den lukkede dør ser værelset stadig ud nøjagtig, som det gjorde den dag, han døde for tre år siden. Lige indtil Liva opdager, at nogen har ligget i den redte seng, og Victor samtidig forsvinder fra sit eget klassefoto fra dengang. Victor er ikke blandt dem længere. Men måske er det lige præcis, hvad han er.

Med døden til følge er en gysende fortælling om sorg og savn og om forpligtelsen til at leve videre, også når andre dør.

Forlaget Gutkind

Introfilm

Guide til siden