
Her finder du inspiration til at arbejde med SSF ind i dine fag. Der er rig mulighed for at samarbejde med dit team om relevante temaer, der passer til dine elever. Der er et bredt udvalg til både indskoling, mellemtrin og udskoling.
Læremidler og forløb er fra mitCFU og forskellige interesseorganisationer.
De forskellige kompetenceløft er gratis og for dig, der gerne vil have mere viden om og kompetencer i at undervise i sundhed, seksualitet og familieliv i skolen.
Center for Undervisningsmidler (CFU) afholder kurser og kickoffdage regionalt.
De forskellige ressourcer er for dig, der er optaget af at give børn og unge mulighed for at få viden om og forholde sig til sundhed, seksualitet og familieliv i skolen.
SSF er forkortelsen for det obligatoriske emne sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab.
Her kan du få mere viden om, hvad SSF er, og hvordan du kan gøre en forskel i forhold til styrke SSF på din skole.
SSF er noget, I skal være fælles om at løfte på skolen.
“Onduleret” er en billednovelle om Janus og Julie, der hurtigt bliver uadskillelige i løbet af deres første år på gymnasiet. Hun er den udadvendte med de mange ord og meninger, han er den tilbageholdende, der først bliver tydelig for andre, når hun skinner på ham.
Venskabet tager imidlertid en drejning til en fastelavnsfest på skolen. De to venner kysser hinanden og ender hjemme hos Julie, hvor Janus misforstår Julies sovelyde som et tegn på, at hun er klar til sex. Janus er forvirret og ulykkelig over Julies reaktion dagen efter, hvor Julie går til yderligheder for at få balance i forholdet mellem dem.
Billednovellen er særlig oplagt at inddrage, når det eksempelvis skal handle om begrebet samtykke i ‘sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab’. Dels giver den anledning til at definere, at sex er samtykkende, når det er frivilligt, baseret på tryghed og respekt, og når man deltager uden psykisk eller fysisk tvang. Altså en grundlæggende undervisning i elevernes rettigheder. Men novellen er også god at inddrage, fordi den er så langt fra det klokkeklare overgreb, som man kan komme – og netop derfor inviterer eleverne ind til en nuanceret refleksion over begrebet. Teksten er i stedet interesseret i sociale og relationelle misforståelser, som mange elever vil kunne ramle ind i i deres eget liv. Med denne tekst som udgangspunkt får eleverne mulighed for at dykke ned i, hvorfor Janus (og andre som ham) tolker, som han gør? De får mulighed for at reflektere over, at selv meget selvstændige og ordstærke individer kan ende i en situation, hvor der ikke blev sagt fra.
Julie i denne novelle ender med at bringe balance i deres indbyrdes regnskab ved at røre ved Janus, mens han sover, selvom hun ikke har fået samtykke. “Nu er vi kvit”, siger hun og vil ikke tale mere om det. Den slutning kalder på, at eleverne diskuterer med hinanden, hvilke handlemuligheder de to venner ellers kunne have på bagkant af misforståelsen. Måske eleverne kunne udfordres til at skrive og tegne en alternativ slutning?
7.-10. klasse
Dansk
E-bog
Grænser, Relationer og følelser, Seksualitet
Andre temaer om Grænser
Tag dine favoritter med dig. Send dine favoritmaterialer til din mail eller en kollega.
Tema: Familieliv, identitet, relationer og følelser
Målgruppe: Mellemtrin og udskoling
Den døde drengs værelse ligger på første sal for enden ad gangen. Når Liva har venner på besøg, er det altid det, de vil se.
Det var der, hendes storebror Victor boede, og bag den lukkede dør ser værelset stadig ud nøjagtig, som det gjorde den dag, han døde for tre år siden. Lige indtil Liva opdager, at nogen har ligget i den redte seng, og Victor samtidig forsvinder fra sit eget klassefoto fra dengang. Victor er ikke blandt dem længere. Men måske er det lige præcis, hvad han er.
Med døden til følge er en gysende fortælling om sorg og savn og om forpligtelsen til at leve videre, også når andre dør.
Forlaget Gutkind