Seksualitet, skole og samfund

Seksualitet, skole og samfund sætter fokus på seksualundervisningens muligheder og udfordringer, ligesom dens potentialer for kritisk dannelse, social retfærdighed, trivsel, mangfoldighed, inklusion og demokrati undersøges nærmere. Både set fra det enkelte klasseværelse og fra skolen som læringsmiljø, arbejdsplads og samfundsinstitution.

Seksualitet, skole og samfund sætter fokus på seksualundervisningens muligheder og udfordringer, ligesom dens potentialer for kritisk dannelse, social retfærdighed, trivsel, mangfoldighed, inklusion og demokrati undersøges nærmere. Både set fra det enkelte klasseværelse og fra skolen som læringsmiljø, arbejdsplads og samfundsinstitution.

Børn og unge vokser i dag op i samfund karakteriseret ved kompleksitet og pluralisering, og dette rejser en række udfordringer relateret til deres seksuelle sundhed, generelle trivsel og demokratiske dannelse. Skolernes obligatoriske seksualundervisning kan på denne baggrund siges at være vigtigere end nogensinde før, men alligevel forekommer emnet både klemt og glemt i en skolehverdag, hvor de færreste lærere og pædagoger er særligt uddannede til at varetage undervisning om seksualitet, køn, krop og følelser. Denne bogs primære ærinde er at bidrage til udviklingen af seksualundervisningens faglighed og didaktik, og i det indledende kapitel slår vi tonen an og præsenterer en række af de temaer, teorier og pædagogiske handlemuligheder, som udfoldes yderligere i bogens øvrige kapitler.