Der er i disse år et stort fokus på spørgsmål relateret til køn og LGBTQ+, og køn og seksualitet fylder meget i unge menneskers liv. Samtidig er det også et ærgerligt faktum, at LGBTQ+-elever i høj grad mistrives i skolen, og for mange LGBTQ+-unge er skolen et utrygt sted. Derfor er fokus i denne bog særligt på at støtte lærere i deres hverdag med LGBTQ+-elever.

Som lærer eller pædagog kan man dog hurtigt opleve, at børn og unge har viden om og taler om ting, man ikke kender til. Og selvom intentionen om at oplyse eleverne om den mangfoldighed, der er i køn og seksualitet, er til stede, kan mange være i tvivl om, hvordan de skal gribe det an.

LGBTQ+ i skolen kan du som lærer, lærerstuderende eller skolepædagog finde viden, inspiration, konkrete eksempler og forløb, der skal gøre det så tilgængeligt som muligt at tænke køn og seksualitet ind i skolens hverdag. Bogen er tænkt som en brugsbog om praksis til praksis.

Sigtet med bogen er at bringe flere perspektiver til en fortsat refleksion over køn, seksualitet og normer i skolen – og ikke mindst bidrage til, at der opstår nye tanker, undervisning og dialog rundt omkring på skolerne.