Raftehegn

header-stripes-illustration

Om læremidlet

Raftehegn er en billednovelle med tekst af Kim Fupz Aakeson og illustrationer af Els Cools. Novellen handler om en dreng, der – mod betaling – har lovet at hjælpe sin far med at bygge et raftehegn, som kan skærme mod naboernes og hundelufternes nysgerrige blikke. Handlingsgangen er helt simpel: Far og søn bygger hegnet en lørdag, kun afbrudt af en kort frokostpause. Kraften og saften i historien ligger imidlertid i stemningen, hvor det drypper af gift mellem forældrene i familien – både fra tekst og billeder. Moren er imod hegnet, og som læser forstår man efterhånden, at hegnet er et stærkt symbol på den psykologiske mur, faren er ved at bygge rundt om sin familie, så ingen ser, hvordan han er både psykisk og fysisk voldelig. Novellen har en åben slutning, hvor der er god plads til elevernes diskussion af drengens rolle og fremtid i familien.

Raftehegn er en stærk fortælling om dysfunktionelle familiemønstre og en søns opgør med sin far i overgangen fra dreng til ung mand. Derfor er den også velegnet til brug i ‘sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab’, når der skal sættes fokus på personlige grænser, relationer og familieliv. Eleverne kan undersøge forskellige steder i teksten, hvor familiens dysfunktion skinner igennem, og komme med eksempler på, hvordan de oplever, at forældrenes relation påvirker sønnen. De kan opfordres til at komme med hypoteser om, HVORFOR faren er, som han er, hvilket fx kunne føre til samtaler om “den sociale arv”.

Klassen kan også udvikle deres visioner for det gode familieliv, hvor der bliver mulighed for at stille skarpt på begreber som chikane, psykisk sundhed og børns rettigheder.

Endelig lægger novellens åbne slutning op til, at eleverne forholder sig til de handlemuligheder, novellens hovedperson står med i forhold til sine følelsesmæssige dilemmaer. Hvilken side af “hegnet” ender han på, og hvad kan konkret påvirke hans beslutninger? Det kunne være en idé at lade eleverne tilskrive en slutning, hvor de giver udtryk for deres forståelse og holdninger.

Målgruppe

7.-10. klasse

Fag

Dansk

Type

E-bog

Tema

Familieliv, Grænser, Relationer og følelser

Andre temaer om Familieliv

Myten om jomfruhinden

At kvinder har en hinde, som bliver brudt og bløder ved første samleje, er en myte. Jomfruhindemyten..

Perspekt2

Perspekt 2.0 fokuserer på at styrke elevernes trivsel, og skabe stærke og inkluderende fællesskaber. Dette gøres igennem..

Stück für Stück

To teenagevenner går rundt i nabolaget, drengen spørger pigen om hendes tørklæde. Spøgende trækker han den af..

Glow

Den nye DR Ultra-serie ‘GLOW’ til de ældste børn på mellemtrinnet. Her svarer ærten Tine Maria svarer..

Mine favoritter

Online Kommunikation

Målgruppe

Fag

Type

Tema

Del favoritter på mail

Tag dine favoritter med dig. Send dine favoritmaterialer til din mail eller en kollega.

Med døden til følge af Lars Daneskov

Tema: Familieliv, identitet, relationer og følelser
Målgruppe: Mellemtrin og udskoling

Den døde drengs værelse ligger på første sal for enden ad gangen. Når Liva har venner på besøg, er det altid det, de vil se.

Det var der, hendes storebror Victor boede, og bag den lukkede dør ser værelset stadig ud nøjagtig, som det gjorde den dag, han døde for tre år siden. Lige indtil Liva opdager, at nogen har ligget i den redte seng, og Victor samtidig forsvinder fra sit eget klassefoto fra dengang. Victor er ikke blandt dem længere. Men måske er det lige præcis, hvad han er.

Med døden til følge er en gysende fortælling om sorg og savn og om forpligtelsen til at leve videre, også når andre dør.

Forlaget Gutkind

Introfilm

Guide til siden