Kvinder & matematik

header-stripes-illustration

Om læremidlet

Øvelse & refleksion

Opgave: Findes der fremtrædende kvindelige matematikere?

 

  1. Opstarts-snak om elevernes forventninger til udfald (iscenesættelse)
  2. Lav projektarbejde hvor eleverne researcher på nettet og finder film, artikler og statistik om kvindelige matematikere (iscenesættelse)
  3. Eleverne bearbejder data (elevundersøgelse)
  4. Opsamlingssnak på klassen om de indsamlede data (fælles refleksion)

 

FORMÅL (fra fællesmålene)

SSF

  • Eleven kan analysere køn, krop og seksualitet i samtidigt, historisk og globalt perspektiv
  • Eleven har viden om kulturelle og sociale normer og idealer for køn, krop og seksualitet.

Matematik

  • Eleven kan kritisk vurdere statistiske undersøgelser og præsentationer af data.

 

Forventet udbytte

Eleven kan lave undersøgelser og kritisk vurdere kilderne ved egne og andres undersøgelser.

Eleven udviser en positiv selvopfattelse i forhold til matematik igennem rollemodeller og projektarbejdet.

Eleven kan indgå i diskussion om den kulturelle sammenhængs påvirkning af kønsrollerne

 

Baggrundsviden:

Pigers forståelse af deres egne evner inden for matematik og naturfag er skæv og negativ og afspejler kønsstereotype forestillinger om, hvad piger kan og vil. Derfor vælger de meget sjældnere end drenge en uddannelse inden for STEM-fagene.

Historisk set, er der ligeledes tradition for, at de kendte store matematikere var mandlige, idet kvinder ikke måtte studere.

Dette gør det nødvendigt at overveje, hvordan vi styrker pigernes selvopfattelse i forhold til matematik.

 

Litteratur:

https://dpu.au.dk/asterisk/kommentar-98

https://kraka.dk/analyse/pigerne_overhaler_drengene_i_matematik_i_grundskolen

https://unric.org/da/koensforskellen-fortsaetter-paa-stem-felter/

https://videnskab.dk/kultur-samfund/piger-er-lige-sa-gode-til-matematik

https://blog.folkeskolen.dk/blog-lisser-rye-ejersbo-matematik/hvorfor-er-drenge-bedre-til-matematik-end-piger/151695

https://www.berlingske.dk/samfund/piger-kan-ikke-lide-matematik

youtube.com/watch?v=9Ezq8CX3KVo

https://videnskab.dk/kultur-samfund/derfor-bliver-kvinder-ikke-matematik-professorer

 

Det oplagt at samarbejde med historie og samfundsfag.

Inddrag filmen ”Hidden figures” på mitCFU  https://ucsyd.mitcfu.dk/CFUFILM1075846

 

Se også:

https://videnskab.dk/teknologi-innovation/beroemt-matematiker-doed-hendes-beregninger-gjorde-maanelandingerne-mulige

 

Målgruppe

Udskoling

Fag

Matematik

Type

Aktivitet

Tema

Køn, Normer og idealer

Andre temaer om Køn

Myten om jomfruhinden

At kvinder har en hinde, som bliver brudt og bløder ved første samleje, er en myte. Jomfruhindemyten..

Perspekt2

Perspekt 2.0 fokuserer på at styrke elevernes trivsel, og skabe stærke og inkluderende fællesskaber. Dette gøres igennem..

Stück für Stück

To teenagevenner går rundt i nabolaget, drengen spørger pigen om hendes tørklæde. Spøgende trækker han den af..

Glow

Den nye DR Ultra-serie ‘GLOW’ til de ældste børn på mellemtrinnet. Her svarer ærten Tine Maria svarer..

Mine favoritter

Online Kommunikation

Målgruppe

Fag

Type

Tema

Del favoritter på mail

Tag dine favoritter med dig. Send dine favoritmaterialer til din mail eller en kollega.

Med døden til følge af Lars Daneskov

Tema: Familieliv, identitet, relationer og følelser
Målgruppe: Mellemtrin og udskoling

Den døde drengs værelse ligger på første sal for enden ad gangen. Når Liva har venner på besøg, er det altid det, de vil se.

Det var der, hendes storebror Victor boede, og bag den lukkede dør ser værelset stadig ud nøjagtig, som det gjorde den dag, han døde for tre år siden. Lige indtil Liva opdager, at nogen har ligget i den redte seng, og Victor samtidig forsvinder fra sit eget klassefoto fra dengang. Victor er ikke blandt dem længere. Men måske er det lige præcis, hvad han er.

Med døden til følge er en gysende fortælling om sorg og savn og om forpligtelsen til at leve videre, også når andre dør.

Forlaget Gutkind

Introfilm

Guide til siden