Køn og spørgeskemaer 

header-stripes-illustration

Om læremidlet

Øvelse & refleksion

Opgave: Hvordan bruges kønsopdeling i spørgeskemaer?

 

  1. Opstarts-snak om elevernes forventninger til udfald (iscenesættelse)
  2. Lærer-stilladseret undersøgelse (spørgeskema) faciliteres (iscenesættelse)
  3. Eleverne foretager spørgeskemaundersøgelsen og bearbejder data (elevundersøgelse)
  4. Opsamlingssnak på klassen om de indsamlede data (fælles refleksion)

 

FORMÅL (fra fællesmålene)

SSF

  • Eleven har viden om kulturelle og sociale normer og idealer for køn, krop og seksualitet.

Matematik, statistik

  • Eleven kan undersøge sammenhænge i omverdenen med datasæt.
  • Eleven kan kritisk vurdere statistiske undersøgelser og præsentationer af data.

 

Forventet udbytte

Eleven kan undersøge mangfoldighed i kønsidentiteter ved hjælp af deskriptorer og diagrammer.

Eleven kan stille kritiske spørgsmål til statistiske resultater.

Eleven kan skelne imellem forskellige kønsidentiteter.

 

Baggrundsviden:

Nyere undersøgelser viser, at 92% af den danske befolkning identificerer sig som værende heteroseksuel, 8 % som værende andet end hetero.

Yderligere er det ikke alle, der identificerer sig med deres biologiske køn, således at nogen drenge føler sig som piger og omvendt og andre igen føler sig hverken som dreng eller pige.

Dette gør det nødvendigt at overveje, om man vil starte et spørgeskema med at spørge ind til køn og i så fald hvordan og hvilke kategorier der skal med (dreng, pige, andet, transkønnet etc)

 

Litteratur:

https://www.alsresearch.dk/news/257/61/18-01-19-Evaluering-af-sundheds–og-seksualundervisning-og-familiekundskab-SSF

Målgruppe

Udskoling

Fag

Matematik

Type

Aktivitet

Tema

Køn

Andre temaer om Køn

Myten om jomfruhinden

At kvinder har en hinde, som bliver brudt og bløder ved første samleje, er en myte. Jomfruhindemyten..

Perspekt2

Perspekt 2.0 fokuserer på at styrke elevernes trivsel, og skabe stærke og inkluderende fællesskaber. Dette gøres igennem..

Stück für Stück

To teenagevenner går rundt i nabolaget, drengen spørger pigen om hendes tørklæde. Spøgende trækker han den af..

Glow

Den nye DR Ultra-serie ‘GLOW’ til de ældste børn på mellemtrinnet. Her svarer ærten Tine Maria svarer..

Mine favoritter

Online Kommunikation

Målgruppe

Fag

Type

Tema

Del favoritter på mail

Tag dine favoritter med dig. Send dine favoritmaterialer til din mail eller en kollega.

Med døden til følge af Lars Daneskov

Tema: Familieliv, identitet, relationer og følelser
Målgruppe: Mellemtrin og udskoling

Den døde drengs værelse ligger på første sal for enden ad gangen. Når Liva har venner på besøg, er det altid det, de vil se.

Det var der, hendes storebror Victor boede, og bag den lukkede dør ser værelset stadig ud nøjagtig, som det gjorde den dag, han døde for tre år siden. Lige indtil Liva opdager, at nogen har ligget i den redte seng, og Victor samtidig forsvinder fra sit eget klassefoto fra dengang. Victor er ikke blandt dem længere. Men måske er det lige præcis, hvad han er.

Med døden til følge er en gysende fortælling om sorg og savn og om forpligtelsen til at leve videre, også når andre dør.

Forlaget Gutkind

Introfilm

Guide til siden